Kültür kavramı bir toplumun maddi manevi tüm kurallarının
toplandığı bir bütündür. Kültür, gelecek nesillere aktarılır. Türk toplumu
açısından baktığımızda Türkler tarih boyunca farklı toplumları içinde barındırdığı
için çok geniş karma bir kültüre sahiptir.
Türkler islamiyeti
kabul etmeden önce göçebe bir yaşam sürmekteydiler. Bu yüzden her alanında
olduğu gibi sanat alanında da taşınabilir eserler tercih etmişlerdir. Burada
gördüğümüz ilk amaç sanat yapma değil günlük hayatı kurtarma ve bir şeyler
anlatma kaygısı öne çıkmıştır ama bunları yaparken bile bir estetik kaygı
mevcuttur. Sanatlarında gördüğümüz özellikler hayatlarından kesitler, av
sahneleri, savaş sahneleri ve bazı anlamlar içeren motifler görmekteyiz. Sanatlarında
yaşam tarzları oldukça etkili olup geçim kaynakları olan hayvancılıkta sanatlarına
kaynak olmuştur. Çadır sanatı, halı ve kilim dokumacılığı gelişmiştir. Tabiat taklitçiliğini
barındırmayan sanatları olduğu için islamiyete geçişte sorun yaşamamışlardır.
İslamiyetten sonra
Türkler yavaş yavaş yerleşik hayata geçtiği için benimsedikleri bazı gelenek ve
görenekler değişime uğramıştır. Türklerin soyut estetik kuralları islamiyetin
getirdiği kurallarla birleşerek yeni bir sanat anlayışı ve kurallar ortaya
çıkmıştır. Tasvir yapmaktan oldukça kaçınan İslamiyet, figürleri cansızlaştırmış
ve olabildiğince detaydan uzak kullanmıştır. Soyut formlara yönelmişlerdir. Hayvan motifleri, bitki motifleri, geometrik
şekiller sık kullanılmış, sade, yalın bir üslup tercihleri olmuştur. Geleneksel
Türk Sanatları kavramı Türk kültürü ve islamın birleşmesi ile ortaya çıkmış bir
kavramdır. Hat, ebru, tezhip, minyatür, seramik, çini, cilt örnek verilebilir. Aynı
dönemde mimari anlamda da gelişmelerin yaşandığını görmekteyiz. Cami, kümbet,
medrese, kervansaray, türbe… günlük hayatları bu sanatlarla iç içedir. Her yerde
kullandıklarını, estetik bir kaygı olduğunu söyleyebiliriz. Osmanlı’ nın son
dönemlerinde batı kültürünün de etkisiyle sanat alanında karma bir anlayış
ortaya çıkmıştır. Hem Türk kültürü hem de batı kültürü yeni kurallar, sanatta
yeni anlayışlar doğmuştur. Perspektif olmayan türk sanatında perspektif, insan
figürleri eklenmiştir. Bu yenilikler de Çağdaş Türk Sanatının temelini oluşturmuştur.
Sanatta gene günlük yaşamın konu olması, Anadolu kültüründen vazgeçemeyişimiz
ve motifleri kullanmamız gene kültürümüzü yaşattığımızın göstergesidir. Modern
tasarımlar söz konusu olmuştur.
Sonuç olarak Türklerin yaşadığı her dönemde sanatında, tasarımında kendi kültüründen asla vazgememiş; yaşam tarzları, çoklu kültür yapısı kendine has bir sanat dokusu oluşturmuştur.
P.K.
Yorumlar
Yorum Gönder